Ceturtdiena, 21-Sep-2017, 3:15 AM
Mājas Reģistrācija
Sveicināti, Viesis
Vietnes izvēlne
My Twitter
Galvenie » Raksti » Tulkotie raksti

Veselīgs uzturs (Kristina Grincevičiūte, Rūta Bružaite, Viktorija Žukauskiene)
Mūsdienu uztura problēmas

Pēdējo desmitgadu laikā ir mainījušies darba un sadzīves apstākļi. Tehnikas ar katru dienu kļūst vairāk, tā nemitīgi attīstās. Tāpēc cilvēks patērē arvien mazāk enerģijas, arvien vairāk laika pavada sēžot pie televizora, automašīnās, kafejnīcās un tml.
Tātad, enerģija cilvēkam – gan pilsētās, gan arī laukos –nepieciešama mazāk nekā agrāk, kad nācās fiziski smagi strādāt. Bet pārtika, ar kuru šī enerģija tiek uzņemta, kļuvusi ar kalorijām bagātāka. Tiek izgatavots un patērēts vairāk rafinētu (attīrītu) pārtikas produktu. Rafinēta pārtika cilvēka organismam dod vairāk enerģijas, salīdzinot ar dabisko, bet tajā ir maz vai vispār nav vitamīni un šķiedrvielas. Vairāk tiek patērēts cukurs un dzīvnieku tauki. Kādreiz ar kalorijām bagātos pīrāgus, bulciņas un tortes cilvēki ēda tikai svētku laikā. Tātad, mūsdienu apstākļos enerģija tiek patērēta mazāk, bet to saņemam vairāk.

Vislielākā mūsdienu cilvēka nelaime ir tā, ka viņš attālinājies no dabas, aizmirsis likumus un to nozīmi. Cilvēks pats izveidojis savus dzīves noteikumus - ražo mākslīgu pārtiku, patērē sintētiskus augļus; cilvēks ir aizmirsis, ka daba var viņu pabarot un izārstēt – vajag tikai ieklausīties tās likumsakarībās.
Lielu postu cilvēks nodara savam organismam ar nepiemērotu uzturu. Vidūnas savā grāmatā "Sveikata, jaunumas, grožė” (tulk. "Veselība, jaunība, skaistums”) rakstīja, ka cilvēks ēd pārāk daudz, pārāk bieži, patērē pārāk daudz dzīvnieku izcelsmes pārtikas.
Mākslīgā pārtika ir nevērtīga. Pēc ilgas termiskas apstrādes tajā paliek tikai liels daudzums kaloriju. Tāda pārtika nedod nekādu labumu, tieši pretēji – tā organismam ir kaitīga, jo tās pārstrādāšanai tiek tērēta vērtīgā organisma dzīvības enerģija. Turklāt, organismā paliek dažādi sārņi (kaitīgas vielas), kas nomāc mūsu nervu sistēmu un pasliktina mūsu veselību.

Kas ir veselīgs uzturs?

Lai izvairītos no liekā svara un saglabātu veselību, svarīgi ir šādi aspekti:
Regulāri ēdiet un uzkodiet. Vislabāk ēst trīs reizes dienā un uzkost divas reizes dienā: tādā veidā tiks uzturēta nepieciešamā organisma enerģija un veselīgs svars. Neregulārs uzturs (izlaistas brokastis, pusdienas vai vakariņas) vai liels izsalkums palielina iespēju, ka pārēdīsieties vai ēdīsiet neveselīgu pārtiku.
Saglabājiet ar barības vielām bagātas pārtikas līdzsvaru, tikai ļoti nedaudz to papildinot ar citu pārtiku – saldumiem, uzkodām. Cukurs – tā ir "tukša, nevajadzīga enerģija”, no tā vajadzētu izvairīties. Saldinātajos dzērienos ir ļoti daudz kalorijas, bet nav vitamīnu, minerālvielu, proteīnu un šķiedrvielu.

Ieklausieties savā organismā. Ja ēdīsiet tad, kad jutīsiet izsalkumu, bet sajūtot sātu, beigsiet ēst - palīdzēsiet savam organismam regulēt enerģijas vajadzību un labi justies.
Ēdiet lēni. Pusdienas, brokastis vai vakariņas jāēd vismaz 20 minūtes.
Izvairieties no diētām. Ja jūsu veselība ir laba, nav nepieciešams ievērot diētu. Diētiska pārtika ne vienmēr ir ar nelielu daudzumu kaloriju – tauku vietā tiek likts cukurs!
Kamēr vēl jaunietis nav sasniedzis pieaugušā cilvēka augumu, svara nepietiekamība var traucēt augšanu. Jauniešiem vai jaunietēm, kas ir ar lieko svaru, bet vēl arvien aug, svarīgi saglabāt stabilu svaru, nevajadzētu censties svaru samazināt. Ja cilvēkam liekas, ka ir problēmas ar lieko svaru, pareizāk ir konsultēties ar uztura speciālistu.

uztura piramida

Ēšanas traucējumi

Divi visbiežāk izplatītākie ēšanas traucējumi ir anoreksija un bulīmija. Tie abi pārsvarā ietekmē meitenes un jaunas sievietes. Tomēr aptuveni 10% no visiem ēšanas traucējumiem ir arī puišiem.
  • Anoreksija
Ar anoreksiju slimojošie cilvēki intensīvi vēlās būt ļoti kalsni. Viņi baidās no svara pieauguma, tāpēc gandrīz neēd un daudz sporto. Viņu svars parasti ir vismaz par 15% vai 20% mazāks, salīdzinot ar normālu ķermeņa svaru (nosakāms pēc viņu vecuma un auguma). Neskatoties uz to, viņi bieži vien jūtas resni un noliedz, ka jūt izsalkumu.
Anoreksijas ietekmi var pielīdzināt badošanās procesam, kad visi organisma procesi palēninās: tiek kaitēts sirdij, aknām, nierēm. Meitenēm pazūd mēnešreizes, attīstās mazasinība (sarkano ķermenīšu trūkums asinīs), raksturīga galvas reibšana, aizcietējumi, aptūkušas locītavas, trausli nagi un kauli. Smagos gadījumos tāds stāvoklis var beigties ar nāvi.

  • Bulīmija

Ar bulīmiju slimojošās personas neizvairās no ēšanas. Tieši pretēji, viņi ēd daudz un bieži, pat ja nav izsalkuši, taču vēlāk atbrīvojas no pārtikas un kalorijām, to izvemjot vai lietojot caurejas zāles, kā arī intensīvi vingrojot. Pretēji anoreksijai, no ārējā izskata nevar pateikt, vai persona slimo ar bulīmiju: svars ir normāls vai nedaudz lielāks par vidējo rādītāju.
Bulīmijas ietekme var būt bīstama dzīvībai. Bieži vien bulīmija izraisa dehidrāciju, vēdera sāpes, aizcietējumu, zobu problēmas (jo vemšanas laikā izdalās skābe), meitenēm pazūd mēnešreizes. Pastāvīga caurejas zāļu lietošana var izraisīt nopietnas sirds problēmas.
Gan ar bulīmiju, gan ar anoreksiju slimojošie cilvēki bieži vien pārstāj piedalīties sociālajā dzīvē.


Bieži vien cilvēki ar šādiem traucējumiem noliedz šo faktu vai negrib par to runāt. Viņi var apvainoties, ja kāds vēlas palīdzēt. Tāpēc nav viegli atrisināt ēšanas traucējumu problēmas, bet tādu traucējumu ārstēšana var būt pat ļoti ilgstošs process. Jāatcerās, ka ēšanas traucējumi ir ārstējami. Jums var palīdzēt ārsti, psihoterapeiti, uztura un citi speciālisti.

Vai Lietuvā cilvēku uzturs ir labs?

Lietuvā veiktais pētījums rāda, ka cilvēku uzturs nav veselīgs. Cilvēki lieto pārāk daudz dzīvnieku izcelsmes produktus un pārāk maz augļus un dārzeņus, tāpēc ar pārtiku tiek uzņemti daudz tauki, taukskābes, holesterīns un pārāk maz ogļūdeņraži un pārtikas šķiedrvielas. Neveselīga uztura sekas – aptaukošanās, kas izraisa daudzas slimības un pat nāves gadījumus no sirds slimībām, vēža un citām hroniskām slimībām.
Kategorija: Tulkotie raksti | Pievienoja: admin (11-Sep-2013)
Skatījumu skaits: 1744 | Atslēgvārdi: veselīgs uzturs