Trešdiena, 22-Nov-2017, 8:15 PM
Mājas Reģistrācija
Sveicināti, Viesis
Vietnes izvēlne
My Twitter
Galvenie » Raksti » Raksti medijos

Pieci pārēšanās iemesli
Ja Jūs esat pieņēmusies svarā un īsti nesaprotat, kā tas varēja notikt, bet intensīvas nodarbības trenažieru zālē nepalīdz atbrīvoties no apnikušajiem tauku uzkrājumiem – tas nozīmē, ka pienācis laiks pievērst nopietnu uzmanību saviem ēšanas ieradumiem. Daudzi cilvēki regulāri pārēdās, paši to nemaz nemanot; patiesībā pamanīt pārēšanos ir ļoti grūti, jo tās cēloņi mēdz būt visdažādākie.

Regulāra pārēšanās – tie ir gan čipši pie televizora, gan arī popkorns kinoteātrī, gan arī otrs mamas pagatavotā pīrāga gabals. Bieži vien mēs ēdam biežāk, nekā tas vajadzīgs, kā arī vairāk, nekā tas nepieciešams.

Lai ievērotu pārēšanos, jānosaka, cik bieži Jūs ēdat, un, vēl svarīgāk – kāpēc Jūs pārēdaties. Bieži vien pārēšanās – tas ir slēptas problēmas simptoms, nevis tās cēlonis.

Kas ir pārēšanās?

Pirms konstatēt, vai pārēdaties, Jums vajadzētu pārliecināties par to, ka Jūsu ēšanas paradumi neliecina par daudz nopietnākām problēmām ar veselību. Nepārvarama tieksme pēc ēdiena – tā ir tāda pat slimība, kā, piemēram, anoreksija vai bulēmija, un var novest pie daudz nopietnākām problēmām ar veselību, piemēram, izraisīt diabētu vai sirds slimības.

Nepārvaramai tieksmei pēc ēdiena bieži vien seko vainas sajūta vai depresija, un cilvēki, kuri cieš no šāda sindroma, cenšas ēst vienatnē, lai citi cilvēki neuzzinātu par viņu pārlieku lielo apetīti.

Pārēšanos nevar salīdzināt ar ieradumu lietot uzturā lielu proteīna daudzumu, lai uzaudzētu muskuļu masu. Pārēšanās – tā ir ļaunprātīga pārtikas izmantošana, vēlme ēst pat tad, kad nav izsalkuma sajūtas. Cilvēki bieži vien nepamana to, ka regulāri pārēdas, kā arī neuzskata to par problēmu. Jebkurā gadījumā pārēšanās – tā ir neveselīga parādība, kura varētu kalpot par cēloni citām problēmām ar veselību.

Pārēšanās iemeslu ir ļoti daudz – sākot no parastas garlaicības līdz stresam.

1. Garlaicība („Dīvāna un čipšu sindroms”)

Dažreiz cilvēki pārēdas vienkārši tāpēc, ka viņiem nav ko citu darīt. Jūs tikai iedomājieties: visas Jūsu draudzenes pavada vakaru kopā ar saviem mīļotajiem vīriešiem, un vienīgais, kas Jums atliek – tas ir skatīties filmu, kuru Jūs jau esat redzējusi vismaz divas reizes. Tieši tad Jūs konstatējat, ka šo filmu skatīties interesantāk būs kopā ar čipšu paku.

Vēl viens pārēšanās iemesls – tā saucamā „ēšana ēšanas pēc”: garšīgs ēdiens sagādā baudu un tiek uzskatīts par vienu no savdabīgākajiem izklaides veidiem. Vienvārdsakot, Jums vajadzētu padomāt par to, ka pārēšanās – tas nav hobijs, kuram būs kāds labums.

2. Stress un dusmas

Vienalga, kas kļuva par stresa vai emocionālās spriedzes rašanās cēloni – darbs, ģimene, mācības un tā tālāk, – katram cilvēkam laiku pa laikam jātiek galā ar ikdienas stresu. Kāds grauž nagus, kāds cits virpina matus, tomēr lielākā daļa cilvēku cenšas mazināt stresu ēdot.

No „emocionālās” pārēšanās visbiežāk cieš sievietes, tomēr dažreiz arī vīrieši cenšas tikt vaļā no problēmām ar mīļākā ēdiena palīdzību. Stress, pārdzīvojumi sakarā ar attiecību izbeigšanu, problēmas darbā – kad dzīve kļūst ļoti saspringta, mēs bieži vien ēdam, lai mazinātu izmisumu. Pilna vēdera sajūta palīdz aizmirst par problēmām.

3. Atteikšanās no kaitīga ieraduma

Cenšoties uzveikt kaitīgu ieradumu – vienalga, vai tā ir smēķēšana vai alkohola lietošana – cilvēks bieži vien sāk vairāk ēst. Jo ēdiens šādā gadījumā – tas ir savdabīgs veids kā „nodarbināt rokas”, kā arī tā šķiet nevainīga alternatīva cigaretei vai alkoholam. Bez šaubām, cenšoties atmest smēķēšanu vai alkohola lietošanu pārēšanās – tas ir mazākais ļaunums, tomēr pastāv daudz veselīgāki veidi kā atteikties no smēķēšanas.

4. Kultūras un sociālās normas

Dažās kultūrās ir pieņemts daudz ēst, tāpēc vīriešiem otrā, trešā vai pat ceturtā porcija tiek uzskatīta ne tikai par normu, bet arī par savdabīgu cieņas izrādīšanu pavāram.

Bez tam, daudzās kultūrās ēdiens saistīts ar dažāda veida sabiedriskiem pasākumiem: jebkurā saviesīgā vakarā tiek pasniegts ēdiens. Visbeidzot, popkorns kino apmeklējuma laikā un čipši vakarā pēc darba pie televizora jau sen kļuvušu par ierastu lietu.

Galu galā, jāatzīst, ka pret lieko svaru vīriešiem mūsdienu sabiedrība izturas daudz maigāk, nekā pret apaļīgām sievietēm: līdz šim brīdim ideāla vīrieša tēls – tas ir liels un spēcīgs vīrietis, tāpēc mūsdienu vīriešiem nav obligāti jābūt slaidiem, šī iemesla dēļ viņi var nesekot līdzi tam, ko ēd.

5. Lai sagādātu kādam prieku

Bieži vien mēs ēdam tāpēc, lai sagādātu kādam prieku, piemēram, vecmāmiņai, sava mīļotā vīrieša radiniekiem, tāpēc, lai viņus neapvainotu, mēs bieži vien ēdam, kaut gan patiesībā neesam izsalkuši.

Kā izvairīties no pārēšanās

Zinot to, kāpēc un cik bieži pārēdaties, Jūs varat mainīt savu uzvedību un ievērot daudz veselīgāku dzīvesveidu. Ēšanas ieradumu maiņa samazinās sirds asinsvadu slimību un liekā svara parādīšanās risku.

Piecelieties no dīvāna

Lai izvairītos no pārēšanās garlaicības dēļ, jāizslēdz televizoru un jāatrod jaunu nodarbošanos, kura spēs aizstāt ēšanu pie televizora – nodarbošanos, kurai nepieciešama uzmanība un koncentrēšanās. Ēdiens tik tiešām reizēm var izskatīties kā hobijs, tomēr tādu hobiju, bez šaubām, diezin vai ir vērts norādīt savā CV.

Jūs varat izvēlēties jebkuru nodarbošanos, lai aizstātu ēšanu: golfa nodarbības un ģitāras spēlēšana, krustvārdu mīklu minēšana, pastaiga svaigā gaisā – īsāk sakot, jebkas, kur nav jāsēž uz dīvāna ar tālvadības pulti un čipšu paku rokās.

Atrodiet citu veidu kā novirzīt domas no problēmām

Ja pārēšanās – tas ir veids kā novirzīt domas no stresa vai emocionālajām problēmām, tad, tieši pretēji jāfokusējas uz problēmu, kuru Jūs cenšaties „atrisināt ar ēdiena palīdzību”. Aprunājieties ar draugiem vai ģimeni, apspriediet problēmu, atrodiet tiešos ceļus šīs problēmas atrisināšanai – tas palīdzēs atbrīvoties no spriedzes daudz ātrāk, nekā ar tortes palīdzību.

Nodarbiniet savas rokas

Ja Jūs cenšaties atmest smēķēšanu vai arī tikt vaļā no kāda cita kaitīgā ieraduma, atrodiet citu nodarbošanos: nodarbojieties ar sportu vai arī sāciet adīt, vienvārdsakot, dariet jebko, lai Jūsu rokas būtu ar kaut ko aizņemtas. Vēl varat mēģināt košļāt košļājamo gumiju.

Strukturējiet savu ēdienkarti

Pievērsiet uzmanību saviem ēšanas ieradumiem: iespējams, Jūsu problēmu var atrisināt vienkārši samazinot porcijas lielumu. Noskaidrojiet, kādam jābūt porcijas standarta izmēram – parasti tas ir daudz mazāks, nekā lielākā daļa uzskata.

Vēl viens labs veids kā izvairīties no pārēšanās – sastādīt ēšanas laiku sarakstu un izvairīties no „uzkošanas” starp ēdienreizēm. Viens no galvenajiem principiem – sadalīt ēdienu sešās nelielās porcijās un ēst sešas reizes dienā tā vietā, lai ēstu tikai brokastis, pusdienas un vakariņas.

Dodieties fitnesa klubu

Ar gadiem mūsu fizisko aktivitāšu skaits samazinās, tāpēc, pat tad, ja Jūs ēdat tik pat daudz kā pirms 10 gadiem, tad sakarā ar samazināto fizisko slodzi šīs liekās kalorijas ir ļoti pamanāmas. Šo situāciju padara ļaunāku vēl tas fakts, ka ar laiku samazinās metabolisma darba temps, dēļ kura organisms samazina kalorijas daudz lēnāk, nekā iepriekš. Tāpēc Jums vēl vairāk kā nekad iepriekš nepieciešamas fiziskās aktivitātes.


Avots: http://www.starstyle.lv/blogs/pieci-paresanas-iemesli/
Kategorija: Raksti medijos | Pievienoja: admin (18-Okt-2013)
Skatījumu skaits: 628