Sestdiena, 23-Sep-2017, 7:42 AM
Mājas Reģistrācija
Sveicināti, Viesis
Vietnes izvēlne
My Twitter
Galvenie » Raksti » Raksti medijos

Pareiza ēšana, uzturvielas, ogļhidrāti, olbaltumvielas (Lolita Rūsiņa, vesels.lv)
Tagad katram ir iespēja izvēlēties, kādus ēšanas paradumus un ēdienkarti uzskatīt par sev vispieņemamāko. Izvēles iespējas ir patiesi daudzveidīgas - visdažādāko uztura speciālistu rekomendācijas, svaru koriģējošas diētas, ajūrvēdas principi un vēl daudzas citas pieejas.
Tomēr, ja kāda no šim modernajām pieejām ir pievīlusi, vienmēr var meklēt padomu uztura zinātnieku atziņās, kuras iesaka, kā nepieļaut kļūdas ēšanas procesā un produktu izvēlē.

Sabalansēta uztura nepieciešamība

Ikdienā jālieto pilnvērtīgs, daudzveidīgs uzturs, priekšroku dodot vairāk augu, nevis dzīvnieku izcelsmes produktiem. Augu izcelsmes produkti - kartupeļi, graudaugi, dārzeņi, augļi un ogas ir dabīgi bagāti ar ogļhidrātiem, šķiedrvielām un mikrouzturvielām un, uzņemti pietiekamā daudzumā, nodrošina organismu ar nepieciešamām uzturvielām. Ir trīs galvenās uzturvielas – ogļhidrāti, olbaltumvielas un tauki. Ogļhidrātu uzdevums ir nodrošināt organismu ar enerģiju. Ogļhidrātiem ir jānodrošina vismaz 55% no ikdienā nepieciešamās enerģijas. 
Ir svarīgi uzturēt līdzsvaru starp kaloriju uzņemšanu un to izlietošanu. Uzturs, kurā ir optimāls ogļhidrātu daudzums, novērš tauku uzkrāšanos organismā. Lietojot veselīgus produktus (graudaugi, kartupeļi, dārzeni u.c.), kas satur ogļhidrātus, vienlaikus organismam tiek nodrošināta gan enerģija, gan daudz šķiedrvielu, olbaltumvielu, minerālvielu (kālijs, kalcijs, magnijs) un vitamīnu (C vitamīns, folskābe, B6 vitamīns, karotinoīdi). Graudaugu produktu (īpaši pilngraudu) lietošana uzturā līdz pat 30% samazina sirds un asinsvadu un dažu onkoloģisko slimību risku.
Pākšaugi un dzīvnieku valsts izcelsmes produkti - piena produkti, gaļa un zivis – nodrošina organismu ar tam nepieciešamajām olbaltumvielām un taukiem. Vairākas reizes dienā uzturā jālieto maize, graudaugu produkti vai kartupeļi. Jāatceras, ka pilnvērtīgs uzturs ir nozīmīgs arī smadzeņu un prāta spēju attīstībai.
Vairākas reizes dienā jālieto uzturā dažādi dārzeņi un augļi, vēlams, svaigi un Latvijā audzēti. Augļos un dārzeņos ir maz tauku, tādējādi tie palīdz kontrolēt ķermeņa svaru. Svaigu augļu un dārzeņu pieejamība ir atkarīga no gadalaika, bet ir iespējams visa gada garumā iegādāties saldētus, žāvētus un konservētus dārzeņus un augļus. Iegādājoties konservus, jāizvēlas tādi, kuros ir neliels tauku, eļļas, cukura un sāls daudzums. Iespēju robežās jāizvēlas vietējie, ekoloģiski tīrie produkti. Dārzeņi un augļi būtu jālieto uzturā četras līdz piecas porcijas dienā.
Ieteicams uzturā lietot vairāk pupiņu, pākšaugu, lēcu, zivju, bet mazāk dzīvnieku valsts izcelsmes produktu. Pākšaugi, pupiņas, lēcas un rieksti, gaļa (arī putnu), zivis un olas ir nozīmīgs olbaltumvielu un dzelzs avots pusaudžu uzturā. Gaļas Izstrādājumi, piemēram, cīsiņi, desas, gaļas konservi parasti satur augstu tauku un sāls daudzumu, tāpēc, piemēram, pusaudžu uzturā tos vēlams aizstāt ar svaigi pagatavotiem pākšaugiem, pupiņām, lēcām, zivīm, olām, putnu gaļu vai liesu gaļu. Gaļas daudzums var tikt samazināts proporcionāli palielinot kādu citu olbaltumvielu avotu, piemērām, pupiņas.

Kas ietekmē gremošanas procesus?

Gremošanas problēmas var būt saistītas ar ļoti daudziem faktoriem. Tagad pasaulē daudz runā par individuālu produktu nepanesību. Cita problēma - nepietiekams skābes daudzums vai organisms pietiekami nestrādā žulti (iemesls var būt nepietiekams tauku daudzums diētas laikā), vai aizkuņģa dziedzera darbības traucējumi. Piemēram, pārāk daudz ēd to, ko nevar sagremot. 
Uztura speciālistii uzskata, ka organismam ir vajadzīgi gan skābu, gan sārmainu reakciju izraisoši produkti. Tos svarīgi ir sabalansēt. Skābu reakciju izraisošie ir, piemēram, gaļa un graudaugi, sārmainu - dārzeņi, piens, augļi. Tātad dārzeņi ar gaļu ir ļoti laba kombinācija, bet gaļa ar makaroniem - ne tik optimāli. Arī saldumi organismam ir vajadzīgi. Ir pierādīts, ka ļoti kašķīgi un neapmierināti cilvēki maz vai vispār nelieto saldumus. Viņi nezina, ka saldumi uzlabo garastāvokli. Protams, jāatceras, ka našķēšanās ēdienu starplaikos notrulina sāta sajūtu. Ja ēšanas starplaikos gribas kaut ko apēst, tad ieteicamāka ir kāda kefīra glāze vai sviestmaize. Nepilnvērtīgs uzturs var būt galvenais iemesls nepietiekamai ķermeņa masai, kā arī palielinātam svaram.
Tagad tiek popularizētas visādas diētas - gan pēc asinsgrupas, gan pēc dzimšanas gada un citas. Daudz raksta arī par produktu savienojamību. Pagaidām nav zinātnisku pierādījumu, ka nevar savietot ogļhidrātus ar olbaltumiem.
Galvenais ir sabalansēts uzturs, veselīgi produkti. Vajadzētu izvairīties no pusfabrikātiem, konserviem, desām. Noteikti nevajag lietot pārkarsētus un vairākkārt karsētus taukus ēdiena pagatavošanai. Pārkarsētos taukos veidojas kancerogēnas vielas. Turklāt karsēšanas laikā taukos samazinās bioloģiski aktīvo vielu daudzums. Jāizmanto augu eļļu, jogurtu vai augļu (piemēram, citronu) sulu.
Kategorija: Raksti medijos | Pievienoja: admin (11-Sep-2013)
Skatījumu skaits: 1235 | Atslēgvārdi: pareiza ēšana