Ceturtdiena, 21-Sep-2017, 3:17 AM
Mājas Reģistrācija
Sveicināti, Viesis
Vietnes izvēlne
My Twitter
Galvenie » Raksti » Raksti medijos

Kompulsīvā pārēšanās – kompleksas uzveikšanas metodes (calis.lv)

Par mūsdienās tik aktuālās rīšanas kaites jeb kompulsīvās pārēšanās cēloņiem un pieredzes stāstiem cīņā ar to jau rakstījām. Tagad pievērsīsimies speciālistu ieteikumiem slimības uzveikšanai. Mūs konsultē uztura speciāliste Jeļena Zuboviča (Veselības centrs "Pļavnieki" un Medicīniskā sabiedrība "Pulss 5") un psihoterapeits Andris Veselovskis.

Kā izārstēties no šīs slimības? Varētu domāt – nu kas gan tur īpašs – pārēšanās. Vai tiešām nepietiek ar gribasspēku, lai tiktu no tās vaļā?

Uztura speciāliste: „Tā ir slimība, ar šo slimību var sadzīvot, to kontrolējot, bet izārstēšanās gadījumu praktiski nav. Gribasspēks ir nepieciešams, lai atbrīvotos no nosacījuma refleksa. Vienam ar to tikt galā ir ļoti grūti, ir nepieciešama speciālistu komandas palīdzība, kurā jābūt terapeitam, endokrinologam, ginekologam, psihiatram, psihoterapeitam, uztura speciālistam vai ārstam dietologam. Ļoti efektīvas ēšanas traucējumu ārstēšanā ir grupu nodarbības, labus rezultātus dod arī hipnoze, protams, vajadzīgs atbalsts no tuviniekiem.

Vispirms vajadzētu griezties pie ģimenes ārsta, lai veiktu veselības pārbaudi, jo parasti cilvēkiem ar kompulsīvo pārēšanos ir liekais svars, kas rada veselības traucējumus – paaugstinātu holesterīna un cukura līmenis asinīs, izmaiņas aknu rādītājos utt., sievietēm vajadzētu apmeklēt arī ginekologu, jo liekais svars var radīt ginekoloģiska rakstura problēmas.

Uztura speciālists izskaidros, kādus produktus būtu labāk izvēlēties, kuri vismazāk kaitīgi veselībai, izveidos noteiktu ēšanas režīmu un pieņemamu produktu sarakstu. Uztura speciālists pateiks ko, cik daudz un cik bieži ēst.

Ēšanas traucējumu gadījumā visbiežāk ir nepieciešama gan medikamentoza, gan nemedikamentoza ārstēšana. Vislabāk ir griezties pie speciālistiem, kas specializējas šajā jomā, bet diemžēl Latvijā šī, varētu teikt, ir tukša niša. Vistuvākais ēšanas traucējumu ārstēšanas centrs ir Lietuvā, kur brauc ārstēties no Latvijas, Igaunijas, Baltkrievijas”.

Psihoterapeits: „Būtu jāsakārto visas jomas. Vislabāk, lai vajadzīgie speciālisti strādātu komandā, sadarbojoties viens ar otru. Ģimenes ārsts izvērtēs veselības stāvokli un ieteiks pareizu ārstēšanu, ja tāda ir nepieciešama. Jāpārbauda vai pārmērīgo apetīti neizraisa kāda slimība. Uztura speciālists ieteiks, kā vislabāk sakārtot ēšanu. Psihoterapeits palīdzēs destruktīvos domāšanas modeļus aizvietot ar konstruktīviem. Psihiatrs palīdzēs ar zālēm, ja cilvēks ir ļoti lielā stresā, nevar nomierināties, nevar gulēt, ir depresijā”.

No alkohola atsakās pavisam. No ēšanas pavisam atteikties nevar. Kā nepārkāpt robežas no normālas ēšanas uz kompulsīvo atkal un no jauna?

Uztura speciāliste: „Pirmkārt ir jāpieņem, ka tā ir hroniska kaite. Vispirms ir jāsaprot, ka jebkurā situācijā ir izvēle, tai skaitā ir izvēle ēdienā. Nedrīkst sev neko aizliegt, jo būs pretējs efekts, bet ir jāizstrādā alternatīva uzvedība – sastādīt produktu sarakstu, kurus iegādāties, neiegriezties veikalā, ja tas iepriekš netika plānots, censties izvairīties no visām provocējošām situācijām. Jārunā ar sevi, piemēram, „ja es apēdīšu gabaliņu, tad sekos nākamais”, „ja es šodien to neapēdīšu, tad rīt lepošos ar sevi”, „ es neesmu spiests to darīt, es varu rīkoties savādāk, es sevi kontrolēju”.

Vienmēr jādomā par sekām. Ja atkal tiks apēsts ēdiens, kas satur daudz kaloriju, tauku un sāls, kā arī saldumi, tad nosacījuma reflekss (paradums) kārtējo reizi nostiprināsies un atkal būs grūti pārtraukt šo saiti. Ja nav īsti skaidrs, kā ēst un ko ēst, tad šajos jautājumos var palīdzēt uztura speciālists vai ārsts dietologs. Bet nekādā gadījumā nevar ievērot ļoti ierobežojošas diētas un vēl ļaunāk – badoties. Šo slimību nevar izārstēt, bet to var kontrolēt. Kontrolēt apēstā daudzumu palīdzēs ēšanas dienasgrāmata”.

Psihoterapeits: „Salīdzinājums ar alkoholismu ir labs. Abos gadījumos mehānisms ir līdzīgs –cilvēks cenšas sevi nomierināt kaut ko izdzerot vai apēdot, un vienlaikus bēgot no reālas problēmas risināšanas. Tā ir atkarība no alkohola vai ēdiena. Lai izārstētos, jākļūst neatkarīgam. Jāiemācās spriedze pārvarēt konstruktīvākā veidā – sportojot, strādājot, veidojot labas attiecības. Jāiemācās gūt prieku no dzīves bez pārmērīgas ēdiena uzņemšanas vai alkohola.

Lai atbrīvotos no atkarības, ar sevi daudz jāstrādā un jaunatklātie veselīgie mehānismi jāuztur visu dzīvi. Jāsporto visu dzīvi. Jārisina attiecību problēmas visu dzīvi. Jāpieskata sevi visu dzīvi, lai neiekristu atkal vecajos destruktīvajos rīcības modeļos. Dziņa pārēsties var saglabāties visu dzīvi tāpat kā vēlme iedzert alkoholiķim, kurš nelieto.

Gribasspēks būtu jāpielieto neatlaidīgai cīņai pret destruktīvajiem domāšanas modeļiem. Bieži skaidroju saviem klientiem, ka viņiem ir jātrenē konstruktīvā domāšana ilgi un mērķtiecīgi, lai varētu sakaut destruktīvo domāšanu, kura ir uztrenēta gadiem ilgi un cenšas cilvēku pārvaldīt. Piemēram, ja nāk domas, ka problēma nav risināma un vajag ieēst, ir jādomā, ka risinājums ir atrodams un tas ir jāsāk meklēt. Pēc kāda laika uztrenētā pozitīvā domāšana un rīcība, jau pati automātiski sakauj destruktīvos modeļus”.

Kādi ir uztura speciālistu īpašie ieteikumi šai kaitei?

Uztura speciāliste: „Jātiek prom no haosa ēšanā, jāizveido sistēma – kad ēst? ko ēst? cik daudz ēst? Jāēd piecas reizes dienā – brokastis, pusdienas, vakariņas un divas starpēdienreizes. Brokastis, pusdienas un vakariņas dod sāta sajūtu četrām stundām, starpēdienreizes divām stundām. Sāta sajūtu uz ilgāku laika periodu dod olbaltumvielas. Olbaltumvielas satur liesa gaļa, zivis, piena produkti un skābpiena produkti ar samazinātu tauku saturu, pākšaugi. Cukuri dod sāta sajūtu uz stundu un pat mazāk, tāpēc priekšroka jādod produktiem, kas satur šķiedrvielas – dārzeņi, pilngraudu produkti, augļi. Tauki arī dod sāta sajūtu, bet organisms lēni reaģē uz šiem signāliem, rezultātā cilvēkam grūti kontrolēt apēstā daudzumu. Vislabākā izvēle ir olbaltumu produkti ar mazu tauku saturu kombinācijā ar šķiedrvielu saturošiem produktiem.

Atkarību no ēdiena var radīt garšas pastiprinātāji, piemēram, nātrija mononātrija glutamāts E621. Tādēļ jāizvairās no ēdieniem, kas satur jebkādus garšas pastiprinātājus, kā arī gatavojot ēdienu, vajadzētu mazāk izmantot sāli, jo sāls nomāc ēdiena garšu. Ēdienam jāpievieno garšaugi, kas radīs interesantu garšas buķeti.

Jāsaprot, cik daudz ir jāliek šķīvī – vispirms apēdiet pusi no ierastās porcijas un sekojiet tam, kā jutīsieties pēc 30 minūtēm un pēc pusotras stundas. Ja tomēr būs izsalkuma sajūta, tad nākamreiz ielieciet ¾ daļas no ierastās porcijas.

Svarīgi arī tas, kā cilvēks sevi psiholoģiski noskaņo. Ja domāsiet, ka „šī porcija būs par mazu priekš manis”, „es pēc tādas porcijas jutīšos izalcis”, tad tā arī būs. Jādomā, ka pietiks. Nepārtraukti psiholoģiski jātrenējas. Jādomā, ko darīsiet, ja nokļūsiet neparedzamā situācijā (piemēram, ceļā būs saldumu veikals).

Jābūt pilnvērtīgam miegam. Ēstgriba palielinās, ja cilvēks nav izgulējies. Organisms enerģijas trūkumu kompensē ar ēdienu”.

Varbūt reizēm organismam trūkst kāds vitamīns vai mikroelements un organisms visu laika prasa, prasa, prasa, tikai nedabū to, ko vajag.

Ēstgriba ir organisma reakcija uz uzturvielu daudzuma izmaiņām asinīs. Ja cilvēks ēd uzturvielām nabadzīgu uzturu, tad tas varētu izraisīt pastiprinātu ēstgribu. Pastiprināta ēstgriba rodas arī, ja tiek ēsti produkti, kas strauji ceļ glikozes līmeni asinīs – baltmaize, baltie rīsi, saldumi, saldināti dzērieni. Augsts glikozes līmenis asinīs veicina intensīvu insulīna izdalīšanos, kas var izraisīt hipoglikēmiju (cukura līmeņa kritums zem normas robežas). Viens no hipoglikēmijas simptomiem ir ēstgribas palielināšanās.

Pastiprināta ēstgriba var būt hormonālu traucējumu gadījumā, piemēram, vairogdziedzera saslimšanas – hipertireozes gadījumā vai arī cits iemesls – parazīti. Bet šajā situācijā cilvēks parasti nepieņemas svarā. Pastiprināta ēstgriba ir arī viens no diabēta simptomiem. Hroma trūkums organismā var radīt pastiprinātu kāri pēc saldumiem. Tātad iemesli var būt vairāki.

http://www.calis.lv/spogulis/uzturs/veseliga-uztura-padomi/kompulsiva-paresanas-kompleksas-uzveiksanas-metodes/

Kategorija: Raksti medijos | Pievienoja: admin (11-Sep-2013)
Skatījumu skaits: 667 | Atslēgvārdi: kompulsīvā pārēšanās